عطارک

عطاری آنلاین تهران و شهرستانها٬‌ ارسال در کمترین زمان ممکن

عطارک

عطاری آنلاین تهران و شهرستانها٬‌ ارسال در کمترین زمان ممکن

5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

کم خونی چیست؟

کم خونی زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به اندام های بدن شما وجود نداشته باشد. در نتیجه، احساس سرما و علائم خستگی یا ضعف معمول است. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما شایع ترین نوع آن، کم خونی ناشی از فقر آهن است. شما می توانید با افزودن آهن به رژیم غذایی خود علائم این نوع کم خونی را کاهش دهید. در ادامه شما را 5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

آیا انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد؟

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما هر کدام از آنها باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز در گردش خون می شود. سطح گلبول قرمز به یکی از دلایل زیر پایین است:

بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند.

بدن شما هموگلوبین می سازد، اما هموگلوبین به درستی کار نمی کند.

بدن شما گلبول های قرمز کافی نمی سازد.

بدن شما خیلی سریع گلبول های قرمز را تجزیه می کند.

برخی از انواع کم خونی که ممکن است نام آنها را شنیده باشید عبارتند از کم خونی ناشی از فقر آهن و کم خونی داسی شکل.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی هستند؟

هر کسی ممکن است به کم خونی مبتلا شود، اگرچه گروه های زیر در معرض خطر بیشتری هستند:

زنان: از دست دادن خون در طول دوره های ماهانه و زایمان می تواند منجر به کم خونی شود. این امر به ویژه در صورت داشتن قاعدگی های سنگین یا شرایطی مانند فیبروم صادق است.

کودکان 1 تا 2 ساله: بدن در طول جهش رشد به آهن بیشتری نیاز دارد.

نوزادان: نوزادان ممکن است آهن کمتری دریافت کنند که از شیر مادر یا شیر خشک به غذای جامد جدا شوند. آهن مواد غذایی جامد به راحتی توسط بدن جذب نمی شود.

افراد بالای 65 سال: افراد بالای 65 سال بیشتر در معرض رژیم های غذایی فاقد آهن و برخی بیماری های مزمن هستند.

و همچنین افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند

علائم کم خونی در طب سنتی چیست؟

علائم و نشانه های متعددی در همه انواع کم خونی رخ می دهد، مانند خستگی، تنگی نفس و احساس سرما. سایر موارد عبارتند از:

سرگیجه یا ضعف.

سردرد.

پوست رنگ پریده، پوست خشک یا پوستی که به راحتی کبود می شود.

حرکت ناخواسته در ساق پا (سندرم پاهای بیقرار).

ضربان قلب سریع.


همچنین بخوانید: درمان کم خونی و فقر آهن با 8 گیاه دارویی و رژیم غذایی


کم خونی چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

کم خونی علاوه بر احساس خستگی یا سرما می تواند اثرات دیگری نیز بر بدن شما داشته باشد. سایر علائمی که نشان می دهد ممکن است کمبود آهن داشته باشید عبارتند از:

ناخن های شکننده یا قاشقی شکل و ریزش موی احتمالی. ممکن است متوجه شوید که حس چشایی شما تغییر کرده است یا ممکن است صدای زنگ در گوش خود را تجربه کنید.

انواع مختلف کم خونی ممکن است منجر به مشکلات جدی دیگری شود. افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل (به انگلیسی: Sickle cell anemia) اغلب دارای عوارض قلبی و ریوی هستند.

اگر کم خونی دارید که درمان نمی شود، می تواند منجر به آریتمی (ضربان قلب نامنظم)، بزرگ شدن قلب یا نارسایی قلبی شود. شما همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت و افسردگی هستید.

ممکن است شنیده باشید که کمبود آهن با جویدن یخ مرتبط است. جویدن یخ نشانه پیکا است، وضعیتی که شامل خوردن چیزهایی است که واقعاً غذا نیستند، مانند گچ یا خاک. بنابراین پیکا نیز نشانه کمبود آهن است. اغلب در کودکان مبتلا به کم خونی دیده می شود.

درمان خانگی کم خونی

عطاری آنلاین ولنجک

آزمون مزاج طب سنتی

4 روش درمان لکنت زبان با گیاهان دارویی

4 روش درمان لکنت زبان با گیاهان دارویی

لکنت چیست و چگونه درمان می شود؟

لکنت یک اختلال گفتاری است که با تکرار صداها، هجاها یا کلمات مشخص می شود. طولانی شدن صداها؛ و وقفه در گفتار از نشانه های آن است. فردی که لکنت دارد دقیقاً می داند که چه چیزی می خواهد بگوید اما در ایجاد یک جریان عادی گفتار مشکل دارد. این اختلالات گفتاری ممکن است با رفتارهای مبارزه ای، مانند پلک زدن سریع چشم یا لرزش لب ها همراه باشد. لکنت می تواند برقراری ارتباط با افراد دیگر را دشوار کند، که اغلب بر کیفیت زندگی و روابط بین فردی افراد تأثیر می گذارد. لکنت همچنین می تواند بر عملکرد و فرصت های شغلی تأثیر منفی بگذارد و درمان می تواند هزینه مالی بالایی داشته باشد.

علائم لکنت ممکن است در طول روز فرد به طور قابل توجهی متفاوت باشد. به طور کلی، صحبت کردن برای یک گروه یا صحبت کردن با تلفن ممکن است لکنت فرد را شدیدتر کند، در حالی که آواز خواندن ممکن است به طور موقت لکنت را کاهش دهد.

لکنت گاهی اوقات به عنوان لکنت زبان و با یک اصطلاح گسترده تر، گفتار ناهموار شناخته می شود.

لکنت زبان از چه سنی شروع می شود ؟

لکنت زبان، افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما اغلب در کودکان بین 2 تا 6 سال که در حال رشد مهارت های زبانی خود هستند، رخ می دهد. تقریباً 5 تا 10 درصد از همه کودکان برای مدتی در زندگی خود دچار لکنت می شوند که از چند هفته تا چند سال طول می کشد. پسران 2 تا 3 برابر دختران در معرض لکنت زبان هستند و با افزایش سن این تفاوت جنسیتی افزایش می یابد.

تعداد پسرانی که به لکنت ادامه می دهند سه تا چهار برابر تعداد دختران است. تقریباً 75 درصد از کودکان پس از لکنت بهبود می یابند. برای 25 درصد باقی مانده که به لکنت ادامه می دهند، لکنت می تواند به عنوان یک اختلال ارتباطی مادام العمر باقی بماند.

دلایل لکنت زبان یا اختلالات گفتاری چیست؟

مشکلات ژنتیکی

بی حوصلگی

استرس، شرم و اضطراب

گیج و عصبی بودن

از دست دادن کنترل هنگام صحبت کردن

همچنین بخوانید: لکنت زبان، شایع ترین شکل اختلال گفتاری


قبل از درمان این بیماری، درمانگر باید ریشه مشکل را پیدا کند. تشخیص صحیح به غلبه بر مشکل کمک می کند. سپس استفاده از داروهای گیاهی آیورودا باعث تحریک عملکرد مغز می شود که لکنت زبان را از بین می برد.

لکنت چگونه درمان می شود؟

اگر چه در حال حاضر هیچ درمانی برای لکنت زبان وجود ندارد، اما روش ها و نسخه های گیاهی مختلفی برای کمک به درمان این بیماری وجود دارد. ماهیت درمان بر اساس سن فرد، اهداف ارتباطی و سایر عوامل متفاوت خواهد بود. اگر شما یا فرزندتان لکنت دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا چند روش گیاهی درمان لکنت را بررسی کنیم

نسخه های آیورودا برای درمان لکنت زبان

در بیشتر موارد، مشکل گفتار ممکن است به ناشنوایی بیمار نیز مربوط باشد. با این مشکل، آیورودا داروهایی را برای تقویت مغز، حافظه و بهبود رشد ذهنی توصیه می کند. به طور کلی هیچ درمان قطعی و کاملی برای لکنت وجود ندارد. اما درمان اولیه ممکن است از ادامه لکنت تا بزرگسالی جلوگیری کند.

آشواگاندا

مصرف منظم آشواگاندا به کاهش استرس و خستگی کمک می کند. همچنین به تقویت مغز و عملکرد صحیح آن کمک می کند. می تواند به خلاص شدن از لکنت زبان ناشی از افزایش استرس، خستگی یا عملکرد نامناسب مغز کمک کند.

دلایل لکنت زبان

عطاری آنلاین ستارخان

تست مزاج شناسی

11 روش درمان طبیعی بیماری ام اس

11 روش درمان طبیعی بیماری ام اس

11 روش درمان طبیعی بیماری ام اس

بیماری ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس  MS یک بیماری مزمن است که سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را تحت تأثیر قرار می دهد. ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به رشته های عصبی و غلاف میلین (ماده ای چرب که رشته های عصبی سالم را احاطه یا عایق می کند) در مغز و حمله می کند. این حمله باعث التهاب می شود که فرآیندهای سلول عصبی و میلین را از بین می برد – پیام های الکتریکی را در مغز تغییر می دهد.

ام اس غیرقابل پیش بینی است و هر بیمار را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد – برخی از افراد ممکن است به طور خفیف تحت تأثیر قرار گیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است توانایی خود را در نوشتن، صحبت کردن یا راه رفتن از دست بدهند.

علائم مولتیپل اسکلروزیس کدام اند؟

علائم ام اس از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و می تواند هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم اصلی عبارتند از:

  • خستگی
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکلات بینایی، مانند تاری دید
  • مشکلات کنترل مثانه
  • بی حسی یا گزگز در قسمت های مختلف بدن
  • سفتی و اسپاسم عضلانی
  • مشکلات تعادل و هماهنگی
  • مشکلات مربوط به تفکر، یادگیری و برنامه ریزی

بسته به نوع ام اس که دارید، علائم شما ممکن است در مراحل مختلف ظاهر شوند و از بین بروند یا به مرور زمان بدتر شوند.

چه چیزی باعث مولتیپل اسکلروزیس می شود؟

ام اس یک بیماری خود ایمنی است. این زمانی است که مشکلی در سیستم ایمنی رخ می دهد و به اشتباه به بخش سالم بدن – در این مورد، مغز یا نخاع سیستم عصبی – حمله می کند.

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به لایه ای که اعصابی به نام غلاف میلین را احاطه کرده و از آن محافظت می کند، حمله می کند.

این به غلاف و به طور بالقوه اعصاب زیرین آسیب می زند و زخمی می شود، به این معنی که پیام هایی که در طول اعصاب حرکت می کنند کند یا مختل می شوند.

اینکه دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود سیستم ایمنی به این روش عمل کند، مشخص نیست، اما اکثر متخصصان فکر می‌کنند ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در آن نقش دارند.

آیا گیاهان و مکمل ها می توانند به شما در غلبه بر ام اس کمک کنند؟

اگرچه هیچ دارو یا مکملی نمی تواند ام اس را درمان کند، اما برخی از درمان ها ممکن است به افراد کمک کند تا پیشرفت بیماری را کاهش دهند. سایر روش های درمانی می توانند علائم را به میزان قابل توجهی کاهش دهند یا دوره های بهبودی را طولانی کنند.

در سراسر جهان، افراد مبتلا به ام اس از طب مکمل و جایگزین استفاده می کنند.

صرف نظر از دلایل شما برای جستجوی اطلاعات در مورد درمان های گیاهی و مکمل ام اس، همیشه قبل از قطع داروهای تجویز شده یا افزودن یک درمان جدید به رژیم درمانی خود با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از گیاهان، مکمل ها و درمان های جایگزین می توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

  • تداخلات دارویی
  • شرایط نامطلوب سلامتی
  • عوارض پزشکی در صورت استفاده نادرست

لیست زیر تمام گزینه های گیاهی یا مکمل موجود برای درمان علائم ام اس را پوشش نمی دهد. در عوض، فهرست خلاصه‌ای از اطلاعات مهم در مورد هر یک از رایج‌ترین گیاهان و مکمل‌هایی را که افراد مبتلا به ام‌اس استفاده می‌کنند، ارائه می‌کند.



درمان بیماری ام اس

عطاری آنلاین شهرک غرب

آزمون مزاج شناسی و شناخت مزاج چهارگانه

بهترین روش نگهداری برگ عبایی در منزل (از میزان آب و نور تا آفت ها)

بهترین روش نگهداری برگ عبایی در منزل

بهترین روش نگهداری برگ عبایی در منزل

درود دوستان و همراهان همیشگی و دوستداران گل و گیاه و طبیعت

امروز با هم در مورد گیاه برگ عبایی صحبت می کنیم.

برگ عبایی یکی از مقاوم ترین و بی آزار ترین گیاهان آپارتمانی و فضای بیرون به شمار می رود و برای دوستانی که مشغله کاری زیادی دارن وعلاقه مند به نگهداری گل و گیاه هستند و وقتی برای رسیدگی گیاه رو ندارن توصیه می شود؛ همچنین به تازه کارها که در نگهداری گل و گیاه بی تجربه هستند توصیه می شود.

نور مورد نیاز برای نگهداری برگ عبایی

نیاز نوری این گیاه کم است اما در فضای پر نور و نور غیرمستقیم رشد بهتری خواهد داشت، البته نوع سبز آن به نور کمتری نیاز دارد و هر چه برگها روشن تر باشند نیاز نوری بالا می رود، اما اگر شما منزلی با نور کم یا نور متوسط دارید نگهداری این گیاه به شما توصیه می شود؛ چون این گیاه کم توقع است و خودش رو با هر شرایط محیطی وفق می دهد.

بهترین روش آبیاری برگ عبایی

برای آبیاری گیاه حتما خاک رو بررسی کنید، اگر سطح خاک خشک بود آبیاری کنید (نیاز نیست خاک کاملا خشک باشد) همچنین می توان در فصل گرم سال گیاه را مه پاشی (غبارپاشی) کرد. توجه کنید که آبیاری زیاد و بیش از حد برای گیاهان مضر است پس فکر نکنید آبیاری زیاد برای رشد و شادابی هر گیاهی لازم است.

نگهداری برگ عبایی در خاک مناسب

برگ عبایی گیاه به شدت کم توقعی است، با هر نوع خاکی سازگار است و خودشو زیاد لوس نمی کنه و حساسیت به خاک ندارد بنابراین می توان برای خاک گیاه مخلوطی از خاک باغچه شن و ماسه و کود پوسیده دامی استفاده کرد. چون تقریبا خاک غنی دارد کود دهی زیادی نیاز ندارد؛ اما در فصل رشد گیاهان اقدام به کوددهی گیاه کنید؛ اما کمتر از نیاز گیاهان دیگراستفاده کنید.

نیاز نیست هرسال گلدان گیاه رو عوض کنید اما نسبت به کود دهی گیاه غافل نشوید چون رشد مطلوب تری گیاه خواهد داشت (کود دهی زیادی توصیه نمی شود)

تکثیر برگ عبایی

این گیاه ساقه ندارد و از طریق ریزم یا تقسیم بوته ها تکثیر می شود. در فصل بهار با تقسیم بوته ها می توان گیاهان بیشتری از برگ عبایی داشته باشیم.

نگهداری برگ عبایی در منزل

عطاری آنلاین ستارخان

آزمون شناخت مزاج

3 روش تهیه واویشکا؛ معروف ترین غذای گیلانی

3 روش تهیه واویشکا؛ معروف ترین غذای گیلانی

3 روش تهیه واویشکا؛ معروف ترین غذای گیلانی

آیا می دانید واویشکا غذای کجاست ؟! بله؛ معروف ترین غذای گیلانی واویشکای بسیار خوشمزه است و می توانید این غذای اصیل گیلانی را در منزل تهیه کنید و از طعم بی نظیر این غذا لذت ببرید. واویشکا چندین روش پخت متفاوت دارد که در این مقاله با بهترین دستور پخت واویشکا آشنا خواهید شد.

هر شهر ایران نوعی غذای محلی دارد، باقلا قاتاق و واویشکا نیز از مناطق شمالی کشور است که در اکثر نقاط ایران طرفداران زیادی دارد و تهیه این نوع غذاها بسیار آسان است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با 3 روش تهیه واویشکا با جگر و گوشت چرخ کرده آشنا کنیم.

روش اول — واویشکا جگر

مواد لازم برای واویشکا جگر:

جگر بره: نصف یک دست جگر سفید

قلب بره: نصف عدد

پیاز: 1 عدد

گوجه فرنگی: 1 عدد

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

آب: نصف لیوان

انار (دانه شده و ترش): ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، گلپر: به مقدار لازم

چگونه واویشکای جگر را بپزیم؟

ابتدا پیازها را خرد کرده و تفت دهید تا طلایی شوند.

جگر و قلب بره را خوب بشویید و بگذارید خشک شود سپس خرد کنید و به پیازهای سرخ شده اضافه کنید.

گوجه فرنگی ها را برای مدت کوتاهی بجوشانید. سپس آن را در آب سرد قرار دهید تا پوست به راحتی جدا شود. سپس آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.

رب گوجه فرنگی را با ادویه به جگر اضافه کنید و تفت دهید. در آخر گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید.

بعد از کمی تفت دادن، آب را به مخلوط اضافه کنید و در ظرفی بگذارید تا بپزد.

بعد از اینکه آب به جوش آمد، انار و گلپر را به واویشکا اضافه کنید.

بهتر است چند قاشق غذاخوری آب انار ترش یا آب نارنج به واویشکای جگر اضافه کنید.

این غذا با نان و برنج سرو می شود اما با نان بیشتر طرفدار دارد.

این غذا تقریبا خشک است.

بهتر است ابتدا جگر را پخته و سپس خرد کرده و به غذا اضافه کنید زیرا کمی دیر پخته می شود.

در برخی از مناطق شمال، گوشت سرخ شده یا مقداری گوشت چرخ کرده را نیز به جگر اضافه می کنند.

می توانید مقداری آب لیمو اضافه کنید.

روش 2 — واویشکا گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای واویشکا گوشت چرخ کرده:

گوشت چرخ کرده: 250 گرم

پیاز (بزرگ): 2 عدد

گوجه فرنگی: 1 عدد

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه واویشکا گوشت :

برای تهیه وایشکای گوشت شمالی ، پیاز و گوجه فرنگی را جداگانه رنده کنید. گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط کرده و مقدار روغن و گوشت را همراه با پیاز حرارت دهید.

رب گوجه فرنگی و ادویه جات را به گوشت اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا سرخ شود. گوجه فرنگی رنده شده را به غذا اضافه کنید.

شعله را تا حد امکان کم کنید و اجازه دهید غذا بجوشد تا گوشت خوب بپزد.

وقتی پخته شد، با برنج یا نان سرو کنید و ممکن است دوست داشته باشید مقداری سیب زمینی را برای چاشنی سرخ کنید.

در صورت تمایل این نوع واویشکا را با واویشکا نوع اول مخلوط کرده و سپس سرو کنید.

همچنین می توانید مقداری جگر سیاه و سفید را چرخ کرده و با گوشت مخلوط کنید.

این غذا معمولا تند سرو می شود.

طرز تهیه واویشکا گوشت

عطاری آنلاین ولنجک

آزمون مزاج شناسی رایگان